Doradztwo wewnętrzne czy zewnętrzne?

Podejmując decyzje życiowe czy zawodowe, bardzo często radzimy się innych prosząc o pomoc czy sugestię, szukamy tzw. doradcy. Coraz więcej firm korzysta ze specjalistów wewnętrznych, jednak wciąż istnieją zewnętrzni doradcy personalni czy biznesowi.

Doradcy wewnętrzni to nikt inny, jak menedżerowie i pozostali fachowcy z dziedziny zarządzania a w doradztwie personalnym, zarządzania zasobami ludzkimi. Konsultantami zewnętrznymi są agencje świadczące usługi doradztwa personalnego – profesjonaliści, dobre znający poszczególne branże i specjalizujący się w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Różnice między doradcą wewnętrznym a zewnętrznym

Choć można by uznać, że doradca to doradca, w rzeczywistości są między nimi różnice.

doradcassSpecjalista wewnętrzny jest zatrudniony w danej firmie (zwykle na stanowisku menedżera) i na co dzień ma styczność ze środowiskiem przedsiębiorstwa. Zna panujące w nim obyczaje i zasady, a także ma lepszy kontakt ze współpracownikami. Każdego dnia dzieli się swoją wiedzą i dba o rozwój pracowników. Tym samym czuje się bardziej odpowiedzialny za podejmowane decyzje. Z drugiej jednak strony jest emocjonalnie związany z organizacją i musi umieć rozgraniczyć relacje zawodowe z prywatnymi, co niekiedy może być trudne.

Doradca zewnętrzny zanim zacznie rozwiązywać problemy, potrzebuje czasu, by wdrożyć się w strukturę firmy i poznać ją. Poza tym nie jest emocjonalnie związany z firmą, a także ma większą możliwość wywarcia wpływu na zarząd. Posiada cenne doświadczenie z innych firm, ale nie zawsze odczuwa skutki udzielonych porad.

Jak widać każdy wybór ma swoje wady i zalety. Warto je rozważyć przed podjęciem decyzji, ale przede wszystkim należy szukać osoby, którą powinna cechować niezależność w myśleniu, asertywność i powinna być naprawdę dobrym specjalistą w danej dziedzinie.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl