Krótki wstęp do Lean Manufacturing

Strategię Lean, o której wspominaliśmy już kilkukrotnie na naszym blogu, można stosować w wielu różnych dziedzinach. Dziś skupimy się na obszarze produkcji, a dokładniej Lean Manufacturing.

Lean Manufacturing on Metal Gears.

Jak wiadomo, żeby sprzedać dany produkt, najpierw należy go stworzyć. Wiąże się to z pewnymi kosztami, które w pierwszej kolejności musisz pokryć sam, gdyż pieniądze od klienta dostaniesz dopiero wówczas, gdy otrzyma on swój produkt. Oczywistym jest, że każdemu producentowi zależy na ograniczeniu tych wydatków do minimum, przy jednoczesnym osiągnięciu jak największych zysków. Celem Lean Manufacturing jest właśnie – zoptymalizowanie i usprawnienie sposobu produkcji, którego efekt będzie satysfakcjonował konsumenta, ale pozwoli na niemal całkowite wyeliminowanie strat, jakie wiążą się z tym procesem. Należy jednak nadmienić, iż oferowany produkt nie musi mieć wcale wymiaru materialnego, ponieważ równie dobrze może dotyczyć on świadczenia określonych usług.

Podstawowe kroki, wynikające z wdrożenia Lean Manufacturing

– skrócenie czasu planowania, nadzorowania i podejmowania decyzji
– upłynnienie przepływu informacji
– istotne obniżenie kapitału obrotowego, który został zamrożony w procesie produkcyjnym (np. nadprodukcja czy zapasy)
– zminimalizowanie operacji, które nie przynoszą żadnych korzyści
– zwiększenie elastyczności w procesach tworzenia oraz dostarczania produktu do konsumenta
– podniesienie jakości produktów i usług

Lean Manufacturing jest pojęciem szerokim, tworzącym filozofię zarządzania i ciężko  zdefiniować pojęcie „odchudzania produkcji”. Każdy bowiem przypadek będzie nieco inny, uwzględniając specyfikę działania firm a całkowite ograniczenie strat jest nieosiągalne, jednakże warto nieustannie analizować potrzeby i wprowadzać udoskonalenia. Dzięki temu możliwy jest rozwój firmy, a tym samym osiąganie coraz większych zysków, przy zachowaniu najwyższej jakości oferowanych produktów.

Pozdrawiamy, Integra- Consulting.pl