Metoda 5S

Japonia słynie z pracowitości, konsekwencji w dążeniu do celu, a także marek, które odniosły sukces na całym świecie: jak Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda, Suzuki czy Subaru. Japońska filozofia pracy Kaizen jest coraz częściej stosowana przez polskie przedsiębiorstwa. Doskonale sprawdza się w organizacji procesów produkcyjnych, przy zapewnieniu jakości i w logistyce. Niektóre metody, takie jak ww. Kaizen czy 5S dotarły już do Europy i zyskują coraz większą popularność, szczególnie w środowisku biznesowym.

Cel metody 5S

Wspomniany system jest efektem wieloletniego doświadczenia i praktyk, które kształtowały się metodą prób i błędów. To dzięki temu ma obecnie tak wysoką skuteczność i wzbudza ogromne zainteresowanie. Głównym jego celem jest stworzenie harmonijnego środowiska pracy, które będzie sprzyjało budowaniu pozytywnych relacji między poszczególnymi pracownikami. Ponadto, nie można obejść się bez uporządkowania miejsca pracy, a także wprowadzenia i utrzymania dyscypliny na odpowiednim poziomie. Efektem spełnienia tych warunków jest bowiem znacznie większa efektywność i lepsza jakość wykonywanych zadań, a dokładnie na tym zależy każdemu przedsiębiorcy.

Fundament systemu 5xS stanowi 5 filarów

  1. Seiri (selekcja) – pozbądź się ze swojego stanowiska pracy wszystkiego, co jest ci niepotrzebne – nieużywane przedmioty, materiały, instrukcje, narzędzia itp. Zostaw jedynie to, bez czego nie mógłbyś realizować swoich zadań.
  2. Seiton (systematyka) – każdy przedmiot powinien mieć swoje wyznaczone miejsce, w którym zawsze będzie się znajdować. Te narzędzia, które używasz najczęściej umiejsców tak, byś w każdej chwili mógł po nie sięgnąć, natomiast mniej potrzebne mogą znajdować się nieco dalej.
  3. Seiso (sprzątanie) – dbaj o swoje stanowisko pracy. Nie pozwól, aby znajdowały się na nim odpady czy brud.
  4. Seiketsu (schludność) – regularnie dbaj o swoje otoczenie i zawsze utrzymuj je w czystości i porządku. Punkt ten w praktyce oznacza stosowanie się do pierwszych trzech zasad.
  5. Shitsuke (samodyscyplina) – aby nic nie zakłócało twojej równowagi, nie możesz zapominać o powyższych zasadach. Kluczem do sukcesu jest wypracowanie w sobie nawyku i pilnowanie, aby twoi współpracownicy potrafili to uszanować.

Omawiana metoda choć w gruncie rzeczy wydaje się być łatwa do wdrożenia, często napotyka na opór ze strony pracowników ze względu na wprowadzenie standaryzacji często wiążącej się ze zmianą dotychczasowych nawyków. Nie mniej jednak jest konieczna, ponieważ pozwala na dostrzeżenie efektów w dość krótkim czasie bez szczególnego podejmowania ryzyka. Wdrożenie jej w życie nie jest bardzo wymagające, gdyż wspomniane zasady są dość proste w zastosowaniu. Już te – z pozoru niewielkie zmiany – niosą za sobą sporo korzyści i w znaczącym stopniu wpływają na komfort pracy. W rezultacie podejmowane przez nas działania przynoszą znacznie lepsze efekty w krótszym czasie, a także polepsza się ich jakość.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl

Tagi: