Nie zapominaj o motywacji zewnętrznej

Jak już pisaliśmy wcześniej, motywacja jest bardzo istotnym czynnikiem, który pozwala nam osiągać zamierzone cele. Potrzebujemy jej zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Wcześniej przybliżyliśmy nieco informacji na temat motywacji wewnętrznej, dzisiaj chcemy trochę więcej napisać o tej drugiej – zewnętrznej.

Jak nie trudno się domyślić, motywacja zewnętrzna jest uwarunkowana czynnikami zewnętrznymi. Tym, co nas napędza do działania jest myśl o osiągnięciu określonych korzyści – premii, nagrody lub uniknięciu kary. Człowiek motywowany zewnętrznie wykonuje określone zadanie, ponieważ liczy na jakąś nagrodę: premię, dobry stopień w szkole itp.

Motywacja zewnętrzna polega też na robieniu czegoś tylko po to, by uniknąć kary. To one są dla nas priorytetem, a w znaczniej mniejszym znikomym stopniu zważamy na to, dzięki czemu możemy je osiągnąć. Jednym z najlepszych przykładów tego rodzaju motywacji może być miejsce pracy. Wielu pracowników traktuje swój zawód przede wszystkim jako sposób na zdobycie środków do życia. Oczywiście jest to dość naturalne, ponieważ bez pieniędzy w dzisiejszych czasach trudno się utrzymać, a praca jest ich podstawowym źródłem. Wynagrodzenie jest mierzalną i namacalną korzyścią (celem), który jest niezbędny przy motywacji zewnętrznej. Kluczowym aspektem dla menedżerów jest zaspokojenie potrzeb związanych z motywacją zewnętrzną i budowanie w pracowniku wewnętrznej motywacji. Wbrew pozorom, motywacja wewnętrzna nie jest czymś, z czym się rodzimy – takiej postawy uczymy się przez całe życie. Jest to więc zachowanie niezależne od czynników demograficznych, społecznych czy kulturowych. Daje nam nie tylko poczucie wykonywania zadania dla czegoś, ale samo zadanie staje się możliwością odczuwania silnego poczucie spełniania się, rozwijania swoich pasji i podążania do przodu. Być może dlatego, motywacja zewnętrzna (motywacja 2.0) ustępuje miejsca motywacji wewnętrznej (motywacja 3.0). Dla Nas nie ma wątpliwości, że człowiek potrzebuje miksu motywacyjnego. Z jednej strony menedżer musi zaspokajać motywację zewnętrzną pracowników, poprzez należyte wynagradzanie za wykonywaną pracę, z drugiej powinien dostarczać pracownikom takich bodźców zewnętrznych, by ich motywacja przekształciła się w motywację wewnętrzną.

Oczywiście na taki stan rzeczy nie ma gotowej recepty, ale są metody, które mogą nas zbliżyć do ideału. Jednym z nich są szkolenia dla firm, które mają za zadanie zwiększać kompetencje pracowników i ułatwiać ich pracę. Człowiek jako istotna rozumna, potrzebuje ciągłego rozwoju, oczekuje zmiany, która dokonuje się w nim samym w procesie kształcenie, doświadczania i poznawania. Mając to na uwadze, powinniśmy podnosić kwalifikacje naszego zespołu, sprawiając tym samym, że praca dla nich staje się łatwiejsza i przyjemniejsza, kiedy mają poczucie, że to co robią, robią najlepiej jak tylko mogą. Oczywiście nie bez znaczenia jest również indywidualne podejście
i nastawienie, a także atmosfera.

Już niebawem zgłębimy tematykę i zaprezentujemy sposoby motywowania pracowników.
Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl