Choć wydawać by się mogło, że wystarczy dobre ogłoszenie, to w rzeczywistości dochodzi do tego szczegółowa weryfikacja wielu aplikacji, setki listów motywacyjnych do przeczytania, dogłębna analiza kompetencji oraz oczekiwań zarówno pracodawcy względem potencjalnego pracownika, jak i vice versa. Nagle okazuje się, że musimy poświęcić sporo czasu, zanim ostatecznie podejmiemy decyzję o wyborze odpowiedniego kandydata. Złożoność procesu rekrutacji pracowników sprawia, że obecnie firmy decydują się na outsourcing i przekazują cały proces lub jego część na ręce firmy zewnętrznej.
Agencje HR oraz firmy zajmujące się pozyskiwaniem pracowników niejednokrotnie towarzyszą w procesie pozyskania odpowiednich kandydatów, biorąc na siebie pierwsze etapy związane z poszukiwaniem i selekcją kandydatów. Zadanie to nie jest łatwe. Obecnie proces ten nie tylko polega na wytypowaniu osób, które najlepiej pasują do kryteriów i wymagań pracodawcy, ale również na budowaniu opinii o danej marce. Firma zewnętrzna zbiera bowiem informacje o tym, jak przedsiębiorstwo jest postrzegana przez kandydatów, jakie są ich oczekiwania dotyczące wynagrodzenia i innych aspektów. Co więcej, odpowiada ona również za wizerunek firmy podczas właściwego etapu rekrutacji.
Proces rekrutacji to dzisiaj nie tylko poszukiwania odpowiedniej osoby spełniającej kryteria pracodawcy, ale również działania związane z employer brandingiem. Działania te mają na celu stworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego i rzetelnego pracodawcy. Jest to między innymi przygotowanie efektywnego i trafiającego do grupy docelowej ogłoszenia rekrutacyjnego. Wszelkie oczekiwania powinny zostać dokładnie sprecyzowane przed jego publikacją. W przeciwnym razie, dokonanie trafnego wyboru może okazać się niezwykle trudne. Bardzo ważne jest także szczegółowe dopracowanie strategii każdego etapu rekrutacji. Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach wizerunek naszej firmy buduje cały otoczenie, z którym się stykamy. Opinia kandydatów na temat samego procesu może mieć kluczowe znaczenie w kontakcie z naszą marką. Z raportu „Candidate Experience” 2014 jasno wynika, że aż 57% kandydatów uważa, że firmy nie dbają o relacje z osobami, które starają się o pracę. Co gorsza, aż 46% kandydatów niezadowolonych z procesu rekrutacji i w efekcie nie kupuje lub rezygnuje z kupna produktów firmy.
Kandydaci, których spotykamy na różnych etapach przeprowadzanego procesu, mogą być przyszłymi klientami lub konsumentami naszych usług. Warto zatem pracować nad swoim wizerunkiem i jakością obsługi procesu rekrutacji.
Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl.