Alfabet Liderki

Przed Wami Alfabet Liderki, czyli 22 rzeczy, które naszym zdaniem najlepiej oddają charakter współczesnej, inspirującej innych menedżerki (chociaż nie widzimy przeszkód, by liderzy także korzystali z tego alfabetu 😊 ). Publikacja powstała z okazji Dnia Kobiet. Z tej okazji życzymy Wam, żebyście były doceniane, nie tylko od święta; nie bały się pokonywać kolejnych szczebli kariery zawodowej i miały zawsze tę możliwość; braku szklanych sufitów i luki płacowej; docenienia na każdym polu – zawodowym i prywatnym. Wszystkiego co najlepsze!

Asertywność

to kluczowa cecha każdej osoby zarządzającej zespołem. Dzięki tej umiejętności będziesz potrafić wyrażać swoje zdanie i potrzeby bez poczucia lęku i wstydu, ale też bez agresji. Asertywności można się nauczyć!

Balans

między życiem prywatnym a zawodowym, pracą a odpoczynkiem, zadaniem a odpuszczeniem. Balans jest potrzebny zwłaszcza, jeśli w Twojej pracy masz dużo stresu. Umiejętność regeneracji chroni także przed wypaleniem zawodowym!

Człowiek

Twój pracownik, Klient, Ty. Warto patrzeć na siebie i innych widząc przede wszystkim człowieka, który ma emocje, czasem zły nastrój, życie poza pracą – hobby, rodzinę, ale też problemy. Wymagając od siebie i innych, motywując i dając informację zwrotną dostrzegaj zawsze pełną perspektywę. A w tym najlepiej pomaga rozmowa!

Docenienie

chwalenie siebie i swoich pracowników ma ogromny wpływ na jakość pracy, na budowanie lojalności zespołu i pozytywnej atmosfery. Osoby doceniane chętniej angażują się w nowe projekty, wykonują pracę lepiej, bo z poczuciem sensu.

Empatia

uznawana za kompetencję miękką przyszłości. Ważna zwłaszcza w trudnych, dynamicznych czasach, o czym przekonały nas lata pandemii. Empatia u liderki sprzyja społecznej efektywności pracy. Empatyczna osoba szybciej rozpoznaje i spełnia oczekiwania Klientów, współpracowników i partnerów biznesowych.

Fun

radość z pracy – z zadań, współpracy z innymi, nowych projektów. Aby zaistniała, muszą zostać spełnione takie warunki jak brak stałego przeciążenia zbyt dużą liczbą obowiązków, poczucie sprawczości, odpowiednia nagroda za pracę, dobre relacje, utożsamianie się z wartościami firmy oraz poczucie, że zasady panujące w pracy są uczciwe i egzekwowane.

Gotowość

na nowe, na zmiany. Dynamiczna sytuacja biznesowa wymaga stałej czujności i dostosowywania się. Gotowość liderki wiąże się także z uznaniem perspektyw swoich pracowników, osób nowozatrudnionych, a także Klientów.

Holistyczne podejście

czyli patrzenie na biznes z różnych perspektyw, łączenie wielu różnych wątków, by dojść do wyznaczonego celu.

Intuicja

to Twoje ugruntowane doświadczenie. Zaufaj jej.

Jakość

to ona jest ważna w pracy, lecz nie najważniejsza. Przesadny perfekcjonizm może blokować wiele wartościowych zadań. Pamiętaj, że lepsze jest wrogiem dobrego.

Komunikacja

kluczowa kompetencja każdej liderki i lidera. Osoba zarządzająca zespołem musi mieć umiejętności komunikacyjne na bardzo wysokim poziomie – aby dobrze rozdzielać zadania, dawać feedback, zarządzać projektami. Bez rozmowy – szczerej, partnerskiej, otwartej – nie ma mowy o dobrym biznesie.

Lubić

i być lubianą, ale nie za wszelką cenę. Kobiety, nie tylko w biznesie, mają często dużą potrzebę bycia popularną, akceptowaną. Pamiętaj, że nie jesteś jak zupa pomidorowa – nie każdy musi Cię lubić! Dbaj przede wszystkim o relacje najważniejsze!

Motywacja

w obliczu nieoczekiwanych utrudnień czy niełatwych zmian, w których uczestniczymy, niektórzy z nas tracą energię, inni żyją w dużym napięciu, jeszcze inni rozkwitają, korzystając z nieodkrytych wcześniej w sobie możliwości. Niezależnie od naszego nastawienia – wszyscy potrzebujemy motywacji. Jak o nią dbać? Istnieje wiele strategii, m.in.  zasada „jednej szuflady”. Trudno się zabrać za większe porządki, ale jedną szufladę sprzątniemy pewnie chętniej. Najważniejsze to zacząć. Potem następuje przypływ energii i jest łatwiej z każdą kolejną szufladą.

Nicnierobienie

masz prawo do odpoczynku. Ba! Od niego w dużej mierze zależy jakość Twojej pracy. Dlatego nie czuj się winna, gdy wyłączasz się od maili, telefonu – dbaj o swój dobrostan psychiczny, spędzaj czas na świeżym powietrzu, podczas zdrowego ruchu, z rodziną.

Organizacja

w chaosie, na krótką metę może pracować jedna osoba. Zespół nigdy. Dlatego organizacja – procesów, projektów, komunikacji jest niezwykle ważna. W zorganizowanym zarządzaniu pomóc mogą m.in. szkolenia z tego zakresu.

Porażka

„Sukces nigdy nie jest ostateczny. Porażka nigdy nie jest totalna” – mówił Winston Churchill. Warto pamiętać o tym, że nie porażka świadczy o Twojej wartości w biznesie, a nauka na błędach.

Rozwój

ciągły rozwój i ciekawość na nowe sprawiają, że stajemy się otwarci na doświadczenia, szukamy nowych pomysłów, pomimo trudności nie poprzestajemy na sprawdzaniu różnych rozwiązań. Udział w szkoleniach, webinarach, wymiana doświadczeń napędzają do działania, zmiany perspektywy, nabrania dystansu i wypracowania  najlepszych praktyk dla siebie i swojej firmy.

Siła charakteru

to ona sprawia, że liderka jest dla zespołu inspiracją. Siła charakteru osoby zarządzającej zespołem pomaga w sytuacjach kryzysowych, kiedy zespół zmaga się z trudnościami.

Trening

wysokie stanowisko nie zwalnia z obowiązku uczenia, wręcz przeciwnie! Trening umiejętności, szkolenie kompetencji – wszystko to jest kluczowe, jeśli chcesz być liderką, dla której ciągły rozwój jest najważniejszy!

Umiejętności

dzisiejszy biznes wymaga szerokich kompetencji. Ucz się, bądź ciekawa, sprawdzaj swoją wiedzę, konfrontuj przekonania.

Współpraca

sama niczego nie zdziałasz, dlatego otaczaj się mądrymi, zaufanymi, doświadczonymi pracownikami, partnerami biznesowymi, profesjonalnymi trenerami, ale nie tylko takimi, którzy myślą dokładnie tak jak Ty.

Zaufanie

bez niego w biznesie ani rusz. Jest podstawą współpracy w dowolnej grupie. To ono sprawia, że w zespole czujemy się bezpiecznie i chcemy pracować na jego korzyść. Możemy rozumieć je jako poczucie swobody wyrażania własnego zdania, mówienia o swoich błędach i sukcesach, otwartość rozmowy i dzielenia się zadaniami. W budowaniu zaufania pomaga słuchanie swojej intuicji. Buduj je także poprzez wspieranie i nagradzanie zachowań, które pomagają budować zaufanie, np. otwartą komunikację, szczery feedback, okazywanie lojalności, demonstrowanie respektu.